12/14/20

Alakulttuurin muodista katutasolle

 

Sosiaalinen media on tosi monialainen verkosto hyödyntää ja se suurimmalta osin kostuu kuva pohjaisesta sisällöstä. Itselläni on Chiringo niminen brändi, joka myy muotia, käsitöitä ja taidetta. Chiringolla on tällä hetkellä Facebook, Youtube, Instagram ja Pinterest tilit, joilla se julkaisee sisältöjään.

Koska myymäni tuotteet ovat omista käsistäni lähtöisin markkinointini kohdistuu eniten niiden esittelyyn. Minulla oli myös nettikauppa, mutta tällä hetkellä se on kiinni yleisöltä sen saadessa uutta ilmettä. Toistaiseksi myynti siis tapahtuu sos-tilien ja sähköpostin kautta yhteydenottoina. Toinen tapa myydä on myös olla tapahtumissa myymässä, joita toisinaan yritän myös mainostaa ja kuvailla postauksissani. Instagramissa (@chiringofashion) toimintani on eniten aktiivisinta ja siksi se on myös tärkein markkinointivälineeni. Instagram on myös osoittautunut eniten käytetyksi kohderyhmäni kannalta, joten koen sen tärkeimmäksi viestintä poluksi tällä hetkellä. Instagram on myös monipuolinen siinä, että sitä voi käyttää sekä puhelimessa, että koneella ollessa.

Kohderyhmäni on 11–35 vuotiaat naiset, jotka harrastavat japanilaista tai muuta alakulttuurin muotia kuten lolita, gyaru, gootti, fairy kei, kawaii jne. Asiakkaani arvostavat käsityötä, joka on mahdollisesti tehty kierrätetyistä materiaaleista ja/tai ovat valmiita maksamaan laadusta normaalia halpamuotia enemmän. Suurin osa mielenkiinnosta tulee myös siitä, että alakulttuurien muotia on vaikea saada varsinkaan Aasian ulkopuolella tai ainakaan sopivan kokoisina.

Pyrin postaamaan kuvia tuotteista tasaisin välein. Noin yksi kuva per viikko, jotta en unohtuisi ihmisten mielestä, mutta en myöskään pommittaisi heitä liikaa. Kuvistani pyrin tekemään mielenkiintoisia asetelmiltaan ja tuotteeltaan. Alla hyvä esimerkki siitä miten yksinkertaisen ja tylsänkin tuotteen voi kuvata mielenkiintoisena valokuvassa. 

(Kuva: käsin tehtyjä naaman putsauslappuja) 

Panostan kuvissani siis tuotteiden lisäksi hyvin toteutettuihin valokuviin ja siksi käytän aikaa niiden toteutukseen ja muokkaamiseen.

Toisinaan lisään kuviini brändini logon, jotta se muistuttaisi ja herättäisi mielenkiintoa myös kaverin kavereille, jotka eivät suoraan seuraa minua, mutta voivat nähdä niitä muiden kavereidensa sos-tilien kautta kuten esim. Facebook tekee. Näin uudet ihmiset voivat löytää luokseni paremmin. En silti halua laittaa kaikkiin kuviini logoa, sillä se mielestäni toisinaan on tiellä, vaikka markkinoinnin kannalta olisikin lisäarvoa antavaa, kun kuvat leviävät pisin internettiä myös ilman omaa toimintaani. Näin voi käydä, jos joku lisää kuvan Pinterestiin. Toisaalta logon jättäminenkin pois voi itsessään olla myös suosiota lisäävää toimintaa, koska esim. Instagramissa ihmiset eivät välttämättä jaksa seurata tiliä, joka vain tyrkyttää brändiä vaan mielenkiintoisten kuvien ja orgaanisen mielenkiinnon takia. Orgaaniselta vaikuttava bränditoimintaa vakautan lisäämällä itsestäni myös henkilökohtaista tietoa ja ”behind the schene-postauksia”. Kyseisissä postauksissa kerron mitkä asiat askaruttavat mieltäni, poseeraan tuotteideni kanssa ja kerron niiden luomisesta.

Koska olen pieni tuntematon brändi pyrin myös saamaan näkyvyyttä tarkoin valikoiduilla hastageillä. Instagram ei ole paljastanut tarkkoja rajojaan hastagien käytöstä ja määrästä, mutta olen päätynyt käyttämään noin 10 tagia per postaus, jotta näkyisin useammassa haussa, mutta en saisi kieltoa liiasta hastagien käytöstä. Valikoin tagini kuvailemaan kuvassa olevaa tuotetta ja sen mahdollisia tyylisuuntauksia. Yritän myös sekoittaa enemmän ja vähemmän käytettyjä tageja, jotta näkyvyyteni postausten tulvassa olisi parempi. Postauksen mukaan kirjoitan kuvailevan tekstin joka kertoo tutteesta jotakin, sen työstöstä tai yleisesti tuntemuksistani luodakseni persoonallisuutta postauksiin. En kuitenkaan usein kirjoita kuin vain pari lausahdusta, jotta teksti ei tuntuisi liian pitkältä. Mukaan liitän lopuksi pari oleellista linkkiä muihin sos-media tiliini lisätäkseni orgaanista linkittymistä.
Postaukseni pyrin lähettämään ihmisten nähtäväksi noin kello 20:00, joka on Instagramin statistiikan mukaan minun tilini katsotuin kellonaika. Postaan myös muihinkin aikoihin lisätäkseni näkyvyyttä niille ketkä eivät välttämättä ole aktiivisia kyseiseen aikaan.

Olen viime päivinä päässyt lisäämään enemmän postauksia, jotka kertovat asiakkaistani ja haluaisin heistä enemmänkin sisältöä, sillä se nostaisi brändini uskottavuutta. Aiemmin olin ainut henkilö, joka näkyy kuvissani, joten minun ei tarvinnut paljon huolehtia luvista omien kuvieni julkaisun suhteen, mutta nyt asiakas postausten myötä olen huolehtinut tarkoin, että en kerro tai julkaise heistä mitään mitä he eivät halua. Kysyn erikseen aina lupaa heidän kuvaamiseensa, ja siitä mitä tietoja heistä saa antaa. Kuvia muokatessa olen myös koskenut heidän ulkomuotoonsa paljon vähemmän, jos ollenkaan toisin kuin omiini sillä se ei aina ole soveliasta tai sallittua.
Yleisesti ottaen olen muistuttanut ihmisiä toisinaan siitä, että kaikki kuvani ja tuotteeni ovat vain minun käytettävissäni ellen erikseen anna lupaa esim. jatkomarkkinointiin. Viimeistään toivon, että ihmiset uudelleen julkaistessaan kuviani kertoisivat brändini ja yhteystietoni, jotta se toimisi edukseni. Valitettavasti en pysty täysin sata varmasti tietämään missä julkaisuni kulkevat, mutta pyrin aina pitämään silmäni auki siltä varalta, että löydän niitä paikoista, minne en niitä itse ole laittanut.

Ylläpito ja päivitys on helppoa, kunhan tuottaa tasaiseen tahtiin hyvää sisältöä, joka jaksaa kiinnostaa kohderyhmää. Instagramin käyttö ei myöskään toistaiseksi maksa mitään, ellei maksa mainoksista erikseen. Instagram on myös julkinen ja kaikkien nähtävillä. Vaikein osuus on tuottaa oikeasti sosiaalista aktivointia ja yhteyksiä, mutta sekin toivon mukaan lisääntyy koko ajan ihmisten tutustuessa.

 

Toteuttanut: Anna Hämäläinen (Chiringo brändin omistaja) anna.hamalainen@edu.turkuamk.fi

No comments:

Post a Comment