11/23/20

Sosiaalisen median työkalut

Instagram on ehkä yksi tunnetuimmista sosiaalisen median työkaluista. Aluksi se oli oma yrityksensä, mutta nykyään se kuuluu Facebookin kanssa samalle yritykselle. Instagram painottuu kuvien ja videoiden postaukseen, joten sillä pystyy parhaiten mainostamaan visuaalisia tuotteita ja palveluita. 

Olen itse graafikko ja vapaa-ajallani teen ja myyn taidetta ja muotia, joten Instagram on minulla suuressa osassa näkyvyyttäni. Koska ihmiset usein seuraavat useaa ihmistä samaan aikaan, on erittäin tärkeää, että ajoittaa postauksensa niin, että se näkyy mahdollisimman ylhäällä ihmisten feedissä. Jotta löytää sopivan ajankohdan tulee postaajan tutkia mihin aikaan seuraajat ovat aktiivisimmillaan. Graafikkona minulla on paljon sopivia kuvia ja projekteja joita voin jakaa Instagramiin ja ne ovat sisältöä, joihin on helppoa liittää hastagejä ja kuvailevaa tekstiä kuvan mukaan. Värikkäät ja monipuoliset kuvat ovat myös usein hyvin huomiota kiinnittäviä. 

Mielestäni hyvin Instagramissa näkyviä mainostoimistoja ovat Lyckareklam ja Mainostoimisto hurraa. Molemmilla on sopivassa määrin projektikuvia ja työpaikka tunnelmakuvia. Molemmilla on myös erittäin hyvin välittyvä yritysilme, joka on otettu huomioon postauksissa esim. logojen, värien ja fonttien muodossa.

Viimeaikoina olen ollut kohtuullisesti aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Erityisesti Instagramia ja Pinterestiä olen käyttänyt eniten. Sen lisäksi Facebookkiin olen myös lisäillyt automaation kautta Instagramiin lisäämiäni kuvia. Minulla on ns. yksityinen tilini Facebookissa, mutta en käytä sitä kovin paljon. Eniten minusta löytää tekemisieni kautta eli graafista suunnittelua, taidetta ja muotia esittelevää sisältöä. Postaukseni esittelevät kättenitöitä, mutta samalla myös mainostavat niitä mahdollisille ostajille. Yleiseti ottaen Googlen tiedot itsestäni ovat suurinpiirtein paikkaansa pitäviä hakusanojeni, mielenkiintojeni ja muiden vastaavien osalta, mutta joskus sieltä löytyy joitakin hakusanoja jotka eivät ole täysin osuvia kuten koodaaminen, mikä ei itsessään ole täysin väärin, mutta kertoo enemmän siitä että puolisoni on myös välillä lainannut konettani ja näin hakusanani ovat hiukan myös saaneet häneltä vaikutteita.

En itse ole vielä käyttänyt TikTokkia, mutta koska se on kovin samankaltainen Instagramin kanssa uskon, että se voisi toimia minulla hyvin. Tiktokissa pyörii eniten 18-25 vuotiaita, joten sieltä voisi hyvinkin löytää sopivaa kohderyhmää muoti tuotoksilleni.

No comments:

Post a Comment