Sosiaalinen media
on tosi monialainen verkosto hyödyntää ja se suurimmalta osin kostuu kuva
pohjaisesta sisällöstä. Itselläni on Chiringo niminen brändi, joka myy muotia,
käsitöitä ja taidetta. Chiringolla on tällä hetkellä Facebook, Youtube, Instagram
ja Pinterest tilit, joilla se julkaisee sisältöjään.
Koska myymäni
tuotteet ovat omista käsistäni lähtöisin markkinointini kohdistuu eniten niiden
esittelyyn. Minulla oli myös nettikauppa, mutta tällä hetkellä se on kiinni yleisöltä
sen saadessa uutta ilmettä. Toistaiseksi myynti siis tapahtuu sos-tilien ja
sähköpostin kautta yhteydenottoina. Toinen tapa myydä on myös olla tapahtumissa
myymässä, joita toisinaan yritän myös mainostaa ja kuvailla postauksissani. Instagramissa
(@chiringofashion) toimintani on eniten aktiivisinta ja siksi se on myös
tärkein markkinointivälineeni. Instagram on myös osoittautunut eniten
käytetyksi kohderyhmäni kannalta, joten koen sen tärkeimmäksi viestintä poluksi
tällä hetkellä. Instagram on myös monipuolinen siinä, että sitä voi käyttää
sekä puhelimessa, että koneella ollessa.
Kohderyhmäni on 11–35
vuotiaat naiset, jotka harrastavat japanilaista tai muuta alakulttuurin muotia
kuten lolita, gyaru, gootti, fairy kei, kawaii jne. Asiakkaani arvostavat
käsityötä, joka on mahdollisesti tehty kierrätetyistä materiaaleista ja/tai
ovat valmiita maksamaan laadusta normaalia halpamuotia enemmän. Suurin osa
mielenkiinnosta tulee myös siitä, että alakulttuurien muotia on vaikea saada
varsinkaan Aasian ulkopuolella tai ainakaan sopivan kokoisina.
Pyrin postaamaan kuvia tuotteista tasaisin välein. Noin yksi kuva per viikko, jotta en unohtuisi ihmisten mielestä, mutta en myöskään pommittaisi heitä liikaa. Kuvistani pyrin tekemään mielenkiintoisia asetelmiltaan ja tuotteeltaan. Alla hyvä esimerkki siitä miten yksinkertaisen ja tylsänkin tuotteen voi kuvata mielenkiintoisena valokuvassa.
Panostan kuvissani siis tuotteiden lisäksi hyvin toteutettuihin valokuviin ja siksi käytän aikaa niiden toteutukseen ja muokkaamiseen.
Toisinaan lisään
kuviini brändini logon, jotta se muistuttaisi ja herättäisi mielenkiintoa myös
kaverin kavereille, jotka eivät suoraan seuraa minua, mutta voivat nähdä niitä
muiden kavereidensa sos-tilien kautta kuten esim. Facebook tekee. Näin uudet
ihmiset voivat löytää luokseni paremmin. En silti halua laittaa kaikkiin
kuviini logoa, sillä se mielestäni toisinaan on tiellä, vaikka markkinoinnin
kannalta olisikin lisäarvoa antavaa, kun kuvat leviävät pisin internettiä myös
ilman omaa toimintaani. Näin voi käydä, jos joku lisää kuvan Pinterestiin. Toisaalta
logon jättäminenkin pois voi itsessään olla myös suosiota lisäävää toimintaa,
koska esim. Instagramissa ihmiset eivät välttämättä jaksa seurata tiliä, joka
vain tyrkyttää brändiä vaan mielenkiintoisten kuvien ja orgaanisen mielenkiinnon
takia. Orgaaniselta vaikuttava bränditoimintaa vakautan lisäämällä itsestäni
myös henkilökohtaista tietoa ja ”behind the schene-postauksia”. Kyseisissä
postauksissa kerron mitkä asiat askaruttavat mieltäni, poseeraan tuotteideni
kanssa ja kerron niiden luomisesta.
Koska olen pieni tuntematon
brändi pyrin myös saamaan näkyvyyttä tarkoin valikoiduilla hastageillä. Instagram
ei ole paljastanut tarkkoja rajojaan hastagien käytöstä ja määrästä, mutta olen
päätynyt käyttämään noin 10 tagia per postaus, jotta näkyisin useammassa
haussa, mutta en saisi kieltoa liiasta hastagien käytöstä. Valikoin tagini
kuvailemaan kuvassa olevaa tuotetta ja sen mahdollisia tyylisuuntauksia. Yritän
myös sekoittaa enemmän ja vähemmän käytettyjä tageja, jotta näkyvyyteni
postausten tulvassa olisi parempi. Postauksen mukaan kirjoitan kuvailevan
tekstin joka kertoo tutteesta jotakin, sen työstöstä tai yleisesti
tuntemuksistani luodakseni persoonallisuutta postauksiin. En kuitenkaan usein
kirjoita kuin vain pari lausahdusta, jotta teksti ei tuntuisi liian pitkältä.
Mukaan liitän lopuksi pari oleellista linkkiä muihin sos-media tiliini
lisätäkseni orgaanista linkittymistä.
Postaukseni pyrin lähettämään ihmisten nähtäväksi noin kello 20:00, joka on
Instagramin statistiikan mukaan minun tilini katsotuin kellonaika. Postaan myös
muihinkin aikoihin lisätäkseni näkyvyyttä niille ketkä eivät välttämättä ole
aktiivisia kyseiseen aikaan.
Olen viime päivinä
päässyt lisäämään enemmän postauksia, jotka kertovat asiakkaistani ja haluaisin
heistä enemmänkin sisältöä, sillä se nostaisi brändini uskottavuutta. Aiemmin
olin ainut henkilö, joka näkyy kuvissani, joten minun ei tarvinnut paljon
huolehtia luvista omien kuvieni julkaisun suhteen, mutta nyt asiakas postausten
myötä olen huolehtinut tarkoin, että en kerro tai julkaise heistä mitään mitä
he eivät halua. Kysyn erikseen aina lupaa heidän kuvaamiseensa, ja siitä mitä
tietoja heistä saa antaa. Kuvia muokatessa olen myös koskenut heidän ulkomuotoonsa
paljon vähemmän, jos ollenkaan toisin kuin omiini sillä se ei aina ole
soveliasta tai sallittua.
Yleisesti ottaen olen muistuttanut ihmisiä toisinaan siitä, että kaikki kuvani
ja tuotteeni ovat vain minun käytettävissäni ellen erikseen anna lupaa esim.
jatkomarkkinointiin. Viimeistään toivon, että ihmiset uudelleen julkaistessaan
kuviani kertoisivat brändini ja yhteystietoni, jotta se toimisi edukseni. Valitettavasti
en pysty täysin sata varmasti tietämään missä julkaisuni kulkevat, mutta pyrin
aina pitämään silmäni auki siltä varalta, että löydän niitä paikoista, minne en
niitä itse ole laittanut.
Ylläpito ja
päivitys on helppoa, kunhan tuottaa tasaiseen tahtiin hyvää sisältöä, joka
jaksaa kiinnostaa kohderyhmää. Instagramin käyttö ei myöskään toistaiseksi
maksa mitään, ellei maksa mainoksista erikseen. Instagram on myös julkinen ja
kaikkien nähtävillä. Vaikein osuus on tuottaa oikeasti sosiaalista aktivointia
ja yhteyksiä, mutta sekin toivon mukaan lisääntyy koko ajan ihmisten
tutustuessa.
Toteuttanut: Anna
Hämäläinen (Chiringo brändin omistaja) anna.hamalainen@edu.turkuamk.fi
No comments:
Post a Comment